Sunday 23 December 2012

SARAPAN PAGI PERLU

 

SARAPAN PAGI...




Kita semua telah mendengar tentang bagaimana pengurangan taraf kesihatan boleh terjadi jika meninggalkan sarapan pagi, dan bagaimana ia boleh menjejaskan fungsi biologi kita dalam jangka masa panjang. Terdapat hari dan masa-masa apabila anda hanya berasa seperti bangun dan melakukan apa yang anda lakukan tanpa bantuan sarapan. Sebenarnya, mereka adalah sahabat kita yang terbaik pada waktu pagi. Apa yang anda perlu lakukan adalah untuk memilih makanan yang betul untuk sarapan pagi, dan artikel ini akan memberikan anda maklumat yang tepat tentang bagaimana anda boleh makan sarapan yang sihat walaupun anda tidak lapar.


Anda sentiasa boleh mulakan dengan sarapan ringan; sesuatu seperti biskut mudah cerna adalah sempurna. Ia datang dalam bahagian kecil dan ia mengisi perut. Sebagai alternatif, anda juga boleh memilih untuk protein kocak dengan buah-buahan kegemaran anda kerana ia mudah dihadam dan kurang memakan masa. Ia akan menjadi pilihan sarapan yang sempurna jika anda berada dalam tergesa-gesa untuk bekerja.
Selain itu, anda sentiasa boleh membahagikan makanan anda kepada beberapa bahagian yang lebih kecil jika anda tidak berkeinginan untuk makan pada waktu pagi. Tidak perlu untuk memaksa diri sendiri makan hidangan keseluruhan sekali gus, anda boleh memilih untuk memulakan dengan protein kocak dan mengambil buah-buahan kemudian. Ini juga akan mengelakkan anda daripada makan berlebihan. Telah dikatakan bahawa makan dalam kadar yang lebih perlahan, akan membantu badan anda sedar jika keperluan makanan telah dipuaskan.

Protein juga perlu ditambah ke dalam makanan sarapan harian anda. Menambahkannya ke dalam hidangan anda akan memuaskan kelaparan anda dan memberi tumpuan mental. Penyelidikan juga telah menunjukkan bahawa sarapan pagi yang tinggi dengan protein boleh membantu individu mengambil 200 kurang kalori pada hari tersebut. Jadikan ia mudah dan mulakan dengan minuman smoothie atau minuman kocak protein bertenaga pada waktu pagi sebelum menuju keluar untuk aktiviti harian anda.

Bagi individu yang sedang diet, tidak perlu untuk meninggalkan sarapan pagi. Terdapat banyak penyelesaian yang sihat kepada masalah ini. Anda boleh membuat minuman smoothie protein buah-buahan untuk sarapan dengan buah-buahan untuk memudahkan penghadaman anda dan berasa kenyang. Bercakap tentang buah-buahan, anda boleh mencuba limau bali atau oren pada waktu pagi kerana mereka boleh memberikan anda nutrisi yang mencukupi juga membantu dengan rutin diet anda.

Keseluruhannya, sarapan pagi adalah amat penting dan kita tidak harus cuba meninggalkannya. Sarapan membantu menyimpan tenaga untuk memastikan anda cergas untuk aktiviti harian anda dan untuk memastikan anda memberi tumpuan kepada perkara-perkara yang anda lakukan. Malah, ia juga boleh membantu individu yang ingin mengekalkan bentuk badan yang baik. Dengan tabiat sarapan yang betul, anda pasti boleh mengharapkan versi diri anda yang lebih baik.


No comments:

Post a Comment

Order Form

Subject: *
E-mail Address: *
Name
Address
Phone Number
Item(s)
Unit(s)
Total Price (RM)

* RequiredCreate Email Forms